Hvis du er eldre og har jobbet en del – ganske viktig. Da trenger du å selge den varierte erfaringen din som et samlet budskap. Men hvis du er yngre eller ikke har mye erfaring – ikke veldig viktig. Pass på at den er ryddig, pass på at den er lett å lese, og pass på at du har fått med alt det arbeidsgiver trenger å vite om deg. Har du det burde du bruke kreftene på en god søknadstekst i stedet.
La den beste erfaringen din synes godt (gjerne øverst på arket), forklar erfaringene dine med en god setning, og la alt være ryddig og sjekket for stavefeil
Neida. Det er blitt vanligere, men ikke så vanlig at du må. Det kan være fordel med bilde hvis du er innom og leverer CV, da husker de deg kanskje etterpå. Ta med bilde hvis du har lyst.
En side pleier å være max. ¾ av en side kan være perfekt. Det viktigste er at den er ryddig og enkel å lese.
Ikke glem arbeidsgiver! Det er vanlig å bare presentere seg selv, men husk at jobben du søker på har behov som skal fylles. Fortell hvordan du kan gjøre jobben.
Ja, du kan oppleve både raske, hyggelige samtaler på 10 minutter og lengre intervjuer med flere som ansetter. I de fleste tilfeller er det bare en hyggelig opplevelse, og alle er interessert i å finne ut hvem du er og om du kommer til å passe til jobben
Casespørsmål er spørsmål som gir deg en konkret og fiktiv “situasjon” å løse. For eksempel hvordan du ville behandlet en misfornøyd kunde. Av og til får du noe helt irrelevant – som hvor mange gresstrå du tror det er på Ullevål Stadion. I begge tilfeller er de ute etter hvordan du tenker, ikke nødvendigvis et riktig svar. Ta deg tid, ikke hast, og ikke vær redd for å spørre dem hvis spørsmålet var vanskelig å forstå. Det er en god egenskap å spørre en gang til.
Ikke så viktig som før. (Attest er et ark en tidligere arbeidsgiver skriver og bekrefter hvor lenge du har jobbet og om du var flink). De fleste attester sier det samme, og i mange tilfeller får ansatte lov til å nærmest skrive attesten sin selv med en underskrift fra sjefen – så arbeidsgivere gir ikke attester like mye vekt som før. Referanser er viktigere.
Du trenger ikke levere hvis det ikke er etterspurt. Har du spesielt gode attester kan du gjerne sende – scann dem da inn i ett PDF-dokument. Det kan være slitsomt om du sender 7 forskjellige dokumenter som vedlegg på mail. Attester er uansett en fin ting å ta med på intervju
Det beste er folk som har vært sjefen din. Men det kan også være folk som bare har jobbet med deg, eller som kjenner deg på en eller annen måte. Sjef, kollega, fotballtrener, rådgiver på skolen.
Kan familien min være referanse?
I prinsippet ikke. Men hvis du har jobbet direkte under faren eller moren din eller en onkel, har du jo ikke så mange valg. Men sjekk først om det var en annen ansatt der som kunne vært referanse for deg.
Det står ofte at du burde «ringe til bedriften med spørsmål» hvis du slår opp jobbsøkertips på nett. Det er ikke helt sant. Du må ha noe du virkelig lurer på, og ikke funnet svaret til. For eksempel når stillingen begynner, eller spørsmål til hva man skal gjøre i den. Hvis du ringer bare for å selge deg inn kan det bli feil – sjefer har det ofte travelt, og kan bli irriterte hvis de merker at du egentlig ikke har noe du lurer på. Og husk at det nesten alltid er bedre å gå innom uansett
Det varierer selvfølgelig – men svaret er: «flere enn du kanskje tror». Noen får jobb på første eller andre forsøk (men da er sjansen stor for at de enten kjenner noen, har vært innom jobben, eller bare har flaks). Men hvis du søker over mail på deltidsjobb eller finn.no, er det ikke sjelden å søke 30 jobber. Eller 50. Det er umulig å si sikkert – men hvis du følger tipsene i denne boken, går innom personlig, finner riktig type jobber osv – kanskje 10-15-20.